At skrive en ikon

Siden 2006 har jeg gået til ikonmaling i Jacobskirken i Roskilde

Ikonholdet Det arbejdende Ikonværksted mødes en gang om måneden i vinterhalvåret i Jacobskirkens lokaler i Roskilde for at male - eller skrive ikoner som det egentlig hedder - under ledelse af Kirsten Brøns.
http://www.hansson-brons.dk/
Her er jeg i gang med at male ærkeenglen Gabriel.

Jeg har malet disse ikoner:

Jomfru Maria med barnet

Russisk ikon »Guds moder med barn«.

Jesus Kristus

Russisk ikon. Dette er billedet af Jesus på svededugen (billedet som ikke er gjort af menneskehånd).

St. Georg og Dragen

St. Georg (eller Jørgen) var en kristen martyr som ifølge legenden reddede en by ved at dræbe en hadefuld drage. Han er flittigt anvendt som symbol i Rusland, og han er Moskvas skytshelgen. I Danmark er flere kirker indviet til ham, og han er afbildet i bl. a. Holstebros byvåben.

Ærkeenglen Gabriel

Russisk ikon. Gabriel tilhører den højeste kreds af engle omkring Gud. Ifølge Lukas evangeliet var det Gabriel som forkyndte for Jomfru Maria at hun skulle føde Guds søn. Udover Gabriel er der ærkeenglene Michael og Rafael.

Det Guds Lam

Lammet (Agnus Dei) er sindbillede på Kristus. Lammet er afbildet med glorie og holdende en korsfane.
»Guds Lam, du som borttager verdens synder« indgår både i den romersk-katolske og folkekirkens højmesse umiddelbart inden nadvertjenesten.

Adam og Eva

Dette er en etiopisk ikon. Man kan kende dem på personernes store øjne og mørke hud.
Billedet forestiller uddrivelsen fra Paradis. Gud sidder på en sky, slangen ligger på jorden, og Adam og Eva står ved Kundskabens Træ.

Engel malet på et "æg"

Amor

Denne lille englebasse er en detalje fra Rafaels maleri af havnymfen Galatea.

Johannes Døberen

Den lådne dragt af kamelhår som han bærer omtales i Matthæus 3, 4 og hører i europæisk kunsthistorie til Johannes Døberens ikonografiske træk.

Julenat i stalden i Betlehem

Evangelisten Johannes

Johannes ses altid afbildet med en ørn. Teksten i bogen »I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud« er første vers af første kapitel i Johannesevangeliet.

Flugten til Ægypten

Maria ridende på et æsel med Jesusbarnet i sine arme og Josef gående og trække æslet er et populært ikonmotiv.
I Mattæus-evangeliet 2, 13-15 siger en Herrens engel til Josef i en drøm, at de skal flygte til Ægypten og blive der indtil englen siger til igen, thi Herodes vil søge efter barnet for at dræbe det.

Den sidste nadver

Igen en etiopisk ikon. Jesus og de tolv apostle har fået mørk hud og store øjne. De sidder og rager i maden med fingerne - måske er det noget ris eller noget i den retning de spiser. Bordene de sidder ved er karakteristisk for de kurvemøbler man har på etiopiske ikoner.

Kalkmaleri i Søndersø kirke på Fyn

Jomfru Maria ell. den apokalyptiske Madonna. Hun bærer Jeusbarnet og er omgivet af solgissel.

Frans af Assisi prædiker for fuglene

Frans af Assisi (1182-1226) var grundlægger af Franciskanerordenen. Den nuværende pave har taget navn efter ham.

Kalkmaleri i Skive gamle kirke

Den hellige familie. Maria ammer Jesus. Som det undertiden ses på kalkmalerier, så sidder personerne i blomster.

Roskilde domkirkes skytshelgen Sankt Lucius

Da Roskilde domkirke var under opførelse ønskede man en skytshelgen for kirken. To kanniker rejste derfor til Rom for at finde en. Der var mange at vælge imellem, men i en drøm åbebarede St. Lucius sig for den ene af kannikerne. Han var en af de meget tidlige paver, han havde lidt martyrdøden, og han lovede at hvis de gjorde ham til skytshelgen, så ville han gøre Roskile domkirke til den største og mægtigste kirke i Danmark. De fik så hans hovedskal med hjem, men da de kom til indsejlingen til Isefjorden, så huserede der en mægtig havtrold. Den kom frem og krævede et offer af skibet. Men kannikerne holdt triumferende St. Lucius' hovedskal op foran trolden, og da uhyret så den udstødte det et forfærdeligt hyl og blev straks forvandlet til en sten.

| Svar

Nyeste kommentarer

16.06 | 09:57

Hej Carsten
Jeg har fundet en gl. nummerplade på et husmandsted i Odsherred, Sort emalieret med hvid skrift. CL 1543

Hvad har den siddet på af køretøj ?

20.05 | 08:48

Hej, jeg kan se at du er chauffør på Indkøbsbussen
Hvordan kan min far kommer med på indkøbstur? Hvem skal han kontakte?
På forhånd tak
Vh. Annemette

20.04 | 13:35

Hvor kan man købe monteringsskruer til sorte historiske nummerplader med firkanter hoved, der sættes i glideskinnerne bag på nummerpladen ?

16.02 | 07:36

Jeg har en gammel gul nummerplade til en motorcykelforskærm S9013, stort set fejlfri. Har den nogen værdi