Mine rejser

Mure på mine rejser

En af mine rejser er gået til Kina
...her er jeg på Den Kinesiske Mur.

Jeg har altid været glad for at rejse. Jeg har været i de fleste europæiske lande, bortset fra et par af landene i Østeuropa og på Balkan. I det nordlige Atlanterhav har jeg været både på Færøerne og Island. Og jeg har været helt oppe på Nordkap i Norge.
Det var ikke så meget jeg nåede at besøge de kommunistiske lande i det gamle Østeuropa. Jeg var en gang i 80'erne i Leningrad, mens  Sovjetunionen endnu eksisterede, og nogle få gange i DDR. Kort efter Berlinmurens fald var jeg for første gang i Berlin og huggede mig nogle stykker af Muren. Efter 'die Wende' og omvæltningerne i alle de østeuropæiske lande har jeg rejst en del i Østeuropa. Kort efter selvstændigheden var jeg i Estland, og så det sted hvor Dannebrog faldt ned fra himlen.

Jeg har været i USA (New York, Washington, Tennessee, Dallas i Texas, Chicago, Niagara Falls) og i Canada (Toronto) og på Cuba. I Afrika har jeg været i Ægypten og set pyramiderne og i Senegal i Vestafrika. Desuden har jeg været i Istanbul, Israel og Kina.

En særlig specialitet er at jeg samler på øer. Jeg har været på næsten alle beboede danske øer.

udover den Kinesiske Mur har jeg været ved Berlinmuren,

...og ved Grædemuren i Jerusalem.

Rundt i verden

Jeg har set Frihedsgudinden i New York,

Is this the way to Amarillo.....

og set mavedanserinder i Istanbul.

Her er jeg ved Cheops pyramiden lidt udenfor Cairo.

It's a long way to Tipperary...
...men jeg har været der.

Jeg har besøgt en fabrik hvor de ruller Havanacigarer på Cuba...

...og været på Hemmingways stamcafé i Havana.

Jeg har spist med pinde i Kina.

Jeg har gået gennem Europas længste kløft,
Samariakløften på Kreta, 18 km lang.

i Senegal i Afrika.

oppe i Eiffeltårnet i Paris.

i Downing Street i London.

Jeg har stået på den balkon i Nürnberg, hvor Hitler i 30'erne stod og talte til de nazistiske masser.
Jeg har læst en beretning om to unge scooterkørere der på hjemvejen fra en ferietur til Italien ville ind og se Hitlers "Parteigelände" i Nürnberg. Men de kunne ikke komme ind på stadion, fordi Jehovas Vidner holdt kongres der. Så nazismen er ikke den eneste totalitære og utiltalende ideologi der har brugt dette sted til massemøder.

På toppen af Rigi Kulm i Schweiz med udsigt over Vierwaldstättersøen. Bemærk den metersporede tandhjulsbane.
Hvis der havde været lyd på billedet ville man have kunnet høre en larm at ko-klokker fra de omkringliggende marker.

hos Manneken Pis i Bruxelles.

på sejltur i gondol i Venezia.

i Pippi Langstrømpes hus Villa Villekulla på Gotland.

en øl (eller tre) i færgeterminalen i Åbo, mens vi venter på båden til Stockholm.

Sammen med min rejsekammerat Per Brøns i Thüringen.

...og herhjemme

en is en lun sommeraften ved Mariager Fjord.

Barndommens bilture

Nykøbing Sj. via Hvalsø 
Når vi i min barndom i 50'erne og 60'erne kørte til familien i Nykøbing Sj. krydsede vi altid ad nogle små biveje tværs ind over Sjælland fra Køge til Holbæk. Fra Køge kørte vi ad Ølbyvejen, og jeg husker årene indtil 1963, hvor man krydsede Køge-Ringsted banen på vej ud af Køge. Vi kørte via Ll. Skensved, Viby og Daastrup, hvor vi dengang syntes at husene i byen var malet i meget skrigende farver. Når jeg mange gange senere er kørt gennem Daastrup ser husene meget afdæmpede ud, så enten er farven falmet eller smagen har ændret sig med årene. Gennem Osted, hvor vi krydsede hovedvej 1 - og på store rejsedage, i sommerferien, til jul, påske osv. kunne man komme til at holde længe og vente her - derfra til Særløse og Hvalsø, og over store dele af Midtsjælland kunne man se radiokædetårnet på Lerbjerg. Videre til Vr. Såby og ud på hovedvej 4 ved Dyvelslystkrydset, hvor der dengang var en Renault-forhandler på hjørnet (han hed Frode, og vi kaldte stedet for »Frodes hjørne«). Dengang var Skomagerkroen, hvor Holbergs »Jeppe på Bjerget« drak, endnu ikke åbnet som kro. Vi kørte ned ad Elverdamsbakken, som på det tidspunkt var rettet ud, men 10-15 år tidligere gik den i hårnålesving ned, videre forbi Elverdamskroen, og i de første år havde man udsigt til den røde Fristrup mølle nede i Elverdamsdalen, men den blev revet ned på et tidspunkt. Jeg har en teori om at det er den mølle som Dirch Passer er lige ved at flyve ind i i filmen »Støv for alle pengene«.
Undertiden kørte vi over Munkholmbroen, ellers gennem Vipperød.
Når vi kørte over Munkholmbroen kom vi ind gennem Holbæk, og jeg kan huske at vi krydsede havnebanen som gik ned midt gennem gaden og krydsede Munkholmvej. Lige ved overskæringen lå en dengang helt moderne kirke, som jeg senere har fundet ud af er en baptistkirke.
Når vi kørte over Vipperød passerede vi Kongstrup mølle, som på et tidspunkt blev indrettet til møllekro, og kom ad omfartsvejen et stykke udenom Holbæk,  og lige forbi den totårnede Tveje Merløse kirke.
På vej op gennem Odsherred passerede vi Audebodæmningen over den udtørrede Lammefjord, og lige efter dæmningen lå Gundestrup Færgekro. I de første år stod en stor mand som reklamefigur lige udenfor kroen med en tekst malet på ryggen.
Fra Lammefjorden steg vejen stejlt op mod Herrestrup, hvor Combi-camp siden 60'erne har haft deres store salgsafdeling. I Vig passerede vi under Odsherredsbanens viadukt med påskriften »Vig Bro 1936«, og jeg kan huske Vig Bio lige ved landevejen, som dengang i 60'erne var ret ny. I Nr. Asmindrup passerede vi igen Odsherredsbanen, denne gang højt over banen på en viadukt, og der hvor Sommerland Sjælland nu ligger tog vejen dengang en anden retning mod Nykøbing end den nuværende hovedvej. 
Lige udenfor Hvalsø kom vi forbi denne kæmpehøj. Når vi var i Hvalsø var vi halvvejen til Nykøbing Sj.

Undertiden mødtes vi med familien fra Nykøbing midtvejs, på Kirkepladsen i Hvalsø. Hvis bedsteforældrene skulle rejse alene på besøg kunne de så stige om her.

Nykøbing Sj. via Mørkøv 
Undertiden kørte vi over Mørkøv - min farmors barndomsby - til Nykøbing. Når vi var i Nykøbing i julen kørte vi altid over Mørkøv og besøgte familiegravstedet på kirkegården.
Så kørte vi fra Køge ad Ringstedvej, hvor vi også krydsede Køge-Ringsted banen lidt udenfor Køge, gennem Lellinge, forbi Yderholm Kro, gennem Bjæverskov, forbi købmandsforretningen i Kulerup, som var skueplads for et mord i 1962. Kort før Ringsted kom vi forbi Kærehave landbrugsskole, og der gik sport i at kunne huske så mange som muligt af navnene på de huse der hørte til landbrugsskolen.
Fra Ringsted kørte vi fra ved Benløse Runding, og på denne vejstrækning står der både et krucifix og flere helgenbilleder. Vi kørte gennem St. Merløse (hvor der i nyere tid er etableret en nostalgi-Esso tank) og Ugerløse med den karakteristiske kirke med spir, som for omkring 100 år siden blev bygget efter at den gamle middelalderkirke var faldet som offer for "udviklingen" - den samme skæbne som i dag rammer mange jernbaner.
Videre gennem Undløse, gennem Torbenfeldtskovene til Mørkøv og ud til Mørkøv Kirkeby, som var målet for et besøg på kirkegården.
Fra Mørkøv fortsatte vi gennem Stigs Bjergby, Svinninge, Hørve og Vindekilde til Faarevejle Stationsby. Fra Høve havde man en fantastisk udsigt ned ad Høve Stræde over Sejerøbugten, og ved Nr. Asmindrup traf vi landevejen Holbæk-Nykøbing. 

I mange år var der tradition for at vi var i Nykøbing i pinsen, og så havde vi altid kaffe med som vi nød på vejen derop i den nyudsprungne Torbenfeldtskov.

Fyn og Ærø.
Min første rejse til Ærø fandt sted i påsken 1953.
Når vi skulle til Fyn kørte vi altid over Rønnede, Holme Olstrup, Næstved og ud forbi min farfars barndomshjem ved Herlufsholm. Derfra videre over Fuglebjerg, Ting Jellinge med den meget lille kirke, og Dalmose, hvor jeg tydeligt husker jernbanen der forgrenede sig mod Næstved og Skælskør. Via Boeslunde, hvor der lige efter byen var en mølle som blev revet ned allerede i slutningen af 50'erne, og nu har jeg fundet ud af at det må have været denne mølle, Ll. Egede mølle, kom vi til Korsør sydfra, og efter 1957 fortsatte vi så ud mod Halsskov ad det dengang meget moderne vejanlæg langs jernbaneterrænet, hvor en lang række viadukter krydsede vejen og jernbanen. Også hele dette jernbaneterræn, som dengang var livsnerven i jernbanetrafikken mellem Øst- og Vestdanmark, er nu helt væk.

Målet for turen til Fyn var indtil 1962 dels besøg hos familien i Lørup lidt uden for Ringe (i 1962 flyttede familien til Ørbæk) og dels videre til Faaborg og med færgen til Søby på Ærø.

Jeg har arvet rejselysten

fra mine forældre, som også begge var glade for at rejse. Min far var allerede i 30'erne på en rejse ned gennem Nazityskland og med en afstikker ind i Czekoslovakiet. Og som nygifte kort efter krigen begyndte de at rejse rundt i Norge og Sverige så snart grænserne blev åbnet.
Senere op gennem 50'erne begyndte vi at køre ferieture rundt i landet, Fyn, Jylland, Bornholm. Senere til Norge og Sverige, og senere igen sydpå ned gennem Europa.

Af mine bedsteforældre var det min farmor og morfar der var mest interesseret i at komme ud og opleve verden. Pga. datidens begrænsede muligheder nåede de dog ikke at komme meget ud og rejse. Farmor nåede dog at komme til Norge et par gange.
Min mormor så sådan på det at det var frygtelig dumt at udsætte sig for de farer og strabadser der var forbundet med at rejse.
Min farfar var professionelt interesseret i jernbaner, og han var også en ivrig bilist. Men han gad ikke rejse længere væk på udenlandsture. Een enkelt gang i 20'erne nåede han dog at komme på en længere rejse rundt i Tyskland med ophold i Berchtesgaden og en afstikker ind i Østrig. Men det var fordi en af hans kolleger, der var meget ivrig efter at rejse (som ansatte ved DSB havde de frirejse med de fleste europæiske landes jernbaneselskaber) og gerne ville have nogen at rejse sammen med, overtalte ham til at tage med på en rejse. Trods sin manglende rejselyst, så syntes han alligevel bagefter at det var meget sjovt at kunne fortælle, at han havde været i Berchtesgaden før Hitler gjorde byen berømt.

Det fortælles i øvrigt at der var et glimrende ekko i bjergene over Berchtesgaden. Når Hitler råbte ud over bjergene: »Wer regiert die große Welt?« så svarede ekkoet: »Roosevelt!« Og når han råbte: »Wer diktiert den Frieden?« svarede ekkoet: »Eden!«.

Berchtesgaden anno 1922. Byen har ikke forandret sig så meget siden.

| Svar

Nyeste kommentarer

16.06 | 09:57

Hej Carsten
Jeg har fundet en gl. nummerplade på et husmandsted i Odsherred, Sort emalieret med hvid skrift. CL 1543

Hvad har den siddet på af køretøj ?

20.05 | 08:48

Hej, jeg kan se at du er chauffør på Indkøbsbussen
Hvordan kan min far kommer med på indkøbstur? Hvem skal han kontakte?
På forhånd tak
Vh. Annemette

20.04 | 13:35

Hvor kan man købe monteringsskruer til sorte historiske nummerplader med firkanter hoved, der sættes i glideskinnerne bag på nummerpladen ?

16.02 | 07:36

Jeg har en gammel gul nummerplade til en motorcykelforskærm S9013, stort set fejlfri. Har den nogen værdi