Færgernes land

Danmark, et ørige

Danmark har traditionelt altid været færgernes land. Indtil de to store broforbindelser stod færdige omkring årtusindskiftet var sejlturen med færgen altid en vigtig del af rejsen når man skulle mellem landsdelene eller til Sverige. Så færgerne har altid været en væsentlig del af oplevelsen alle de gange jeg som barn og ung har været på ferietur eller weekendtur til Fyn, Jylland og Sverige.

Så færgeturen over Storebælt er en del af den danske kulturarv på godt og ondt. Når man kørte i land i Halsskov - hvor man kunne tanke Shell - stod der på skiltet »Velkommen til Shell-land«, og Storebæltskaffen var ligefrem berygtet for sin dårlige kvalitet.

Jeg kan huske tiden før 1957, da Storebæltsfærgerne sejlede inde fra Korsør og Nyborg, og ikke Halsskov-Knudshoved. I de senere år frem til 1957 var der af pladshensyn indrettet intermistiske opmarchbaner på en mark udenfor Korsør, da der ikke var plads til alle bilerne inde på banegårdspladsen i Korsør.

Læs mere om danske færger her: http://www.faergejournalen.dk/
»Arveprins Knud« fra 1963 var den første dobbeltdækker på Storebæltsoverfarten. Færgeoverfarten døde på samme dato som prins Knud, 14. juni.

Undertiden kunne det at holde i kø i timevis og vente i Halsskov eller Knudshoved være en (mindre spændende) del af rejsen.

Ærøs færger

Ikke mindst færgerne til Ærø, først og fremmest Faaborg-Søby, har spillet en vigtig rolle i min tilværelse, når jeg som barn var ovre hos familien på Ærø.

På Ærø har der traditionelt altid været strid mellem de forskellige færgeruter til øen.
50'ernes færge til Ærø var »Ellen« fra 1933.

Den var opkaldt efter datteren af Øernes Dampskibsselskabs bestyrelsesformand købmand Hans R. Jensen i Søby, kaldet Honns Butik (Honns = Hans på ærøsk).
Den sejlede frem til omkring 1960.

60'ernes færge til Ærø var »Ellen Søby« som sejlede frem til begyndelsen af 70'erne.

I 1973 fik jeg et gensyn med både »Ellen« og »Ellen Søby«,
med »Ellen« på en tur til Femø i Smålandsfarvandet,

...og »Ellen Søby« ved et besøg på Sejerø, hvor den nu sejlede under navnet »Runden«.

Af og til vendte Runden, ex-Ellen Søby hjem til Søby for at komme på bedding hos Arthur Jørgensen. Men i 1999 satte den kursen tværs over Atlanten, idet den blev solgt til Bahamaøerne.

Jeg har også flere gange kombineret et besøg på Ærø med et besøg på Als og taget den hyggelige færgetur mellem Søby og Mommark.

Et lille stemningsbillede fra Søby Havn fra 70'erne. Traktoren er ved at trække vognen med bagage i land, og Angliaen yderste til venstre med det gamle Ærø-nummer holdt næsten altid parkeret på havnen op gennem 60'erne og 70'erne. Sidst jeg så den var da jeg var ovre til min mormors begravelse i 1983.

Denne udsejling fra Søby har jeg set masser af gange som barn og ung. Det pælebundt - en såkaldt duc d'Albe - lige ved siden af færgelejet brugte de gamle færger til at sveje omkring.

Vi kendte personligt Hans, som i mange år var kaptajn på Søby-Faaborg færgen.
Dengang blev færger altid styret med et stort gammeldags skibsrat...

...mens en moderne skibskaptajn sidder og styrer med et lille joystick.
Her er vi på kommandobroen på Gedser-Rostock færgen.

I perioder har Sejerøfærgen »William Jørgensen« - også kaldet »Suppehønen« - været chartret til sejlads på Ærø.

og mens vi er ved Sejerø...

...et stemningsbillede fra Sejerø anno 1973 med den gamle Sejerøfærge »N. Chr. Christensen« og øens lokale VW taxa CM 48.092.

Små øfærger

På øekspeditioner har jeg selvsagt prøvet mange af de små hyggelige færger. Her Agersøfærgen.

Denne færge ligger nu som husbåd i Roskilde havn.

...den lille øfærge til Lyø og Avernakø

...og den lille trækfærge til Orø i Isefjorden.

...og Furfærgen på Limfjorden.

...og fjordfærger

Feggesundfærgen på Limfjorden,

...og Pinen og Plagen over Sallingsund på Limfjorden.

Hvad blev der af dem?

Hvad blev der så af alle de stolte Storebæltsfærger, som repræsenterede så vigtig en del af Danmarks kulturhistorie? Ja, det er jo en selvfølge at et land som Danmark, hvor statsmagten repræsenterer så høj en grad af kulturel fattigdom, sejler sine Storebæltsfærger - som den værdifulde kulturarv de er - til en strand i Indien og får dem ødelagt.
Enkelte er havnet rundt omkring i danske havne, som »Broen« der i mange år lå i Århus havn. Sidste nye om »Broen« er at den er blevet ombygget til festivalfærge, og skal sejle rundt og lægge til i havne i forbindelse med sommerens festivaler.

hans 26.01.2021 13:16

Arveprins Knud var ikke den første dobbeldækker, det var Halsskov fra 1956, mvh Hans

Claus Pedersen 20.06.2014 20:42

Hej! Jeg leder efter et billede af storebæltsfærgen anno ca. 1972 +- 3 år ca. Det må gerne være interiør.
Det skal bruget i en film dokumentar.

| Svar

Nyeste kommentarer

16.06 | 09:57

Hej Carsten
Jeg har fundet en gl. nummerplade på et husmandsted i Odsherred, Sort emalieret med hvid skrift. CL 1543

Hvad har den siddet på af køretøj ?

20.05 | 08:48

Hej, jeg kan se at du er chauffør på Indkøbsbussen
Hvordan kan min far kommer med på indkøbstur? Hvem skal han kontakte?
På forhånd tak
Vh. Annemette

20.04 | 13:35

Hvor kan man købe monteringsskruer til sorte historiske nummerplader med firkanter hoved, der sættes i glideskinnerne bag på nummerpladen ?

16.02 | 07:36

Jeg har en gammel gul nummerplade til en motorcykelforskærm S9013, stort set fejlfri. Har den nogen værdi